Historia
År 1853 grundade grosshandlare Carl Christian Barchmann och hans kompanjon CF Höglund en mindre mekanisk verkstad vid Eriksberg, och här anlades också den första galvaniseringsverkstaden i landet.
Efter det att David Wilhelm Flobeck tillträdde som disponent 1856 expanderade verksamheten och denne man tog också initiativ till att anlägga ett varv.
År 1876 ombildades verksamheten till Eriksbergs Mek. Verkstads AB.
Mellan åren 1940 och 1948 byggdes ett nytt Eriksberg upp, väster om det gamla varvet. Detta markerade starten för Eriksberg som ett nybyggnadsvarv med rationellt sektionsbyggande.
Eriksbergs 73 meter höga bockkran, byggd i Köln och uppförd 1969, står kvar när exempelvis motsvarande varvssymboler i Malmö och Uddevalla fallit.
Varvet var en riktigt stor arbetsplats, och 1972 hade Eriksberg över 6 000 anställda.
Tankfartygen Nai Genova och Nai Superba är de största fartygen som byggts i Göteborg. Förskeppet byggdes vid Lisnavevarvet i Portugal och bogserades sedan till Göteborg för färdigställande. Dessa jättar på drygt 400 000 ton sjösattes på Eriksberg 1977 och 1978. Nai - båtarna skrotades redan år 2000.
När varvsepoken upphörde i Göteborg blev Eriksberg första området att utvecklas tioll en attraktiv staadsdel med bostäder och lokaler. Projektet med att bygga Eriksberg påbörjades 1991, och fram till 2008 byggdes 400 lägenheter och 75 000 kvm lokaler. De varvsbyggnader som gått att bevara har renoverats och fyllts med nytt innehåll, som exempelvis restaurang, hotell och konferens.. Även pirarna har bevarats, varav två återstår aatt restaurera. I början av projektet arrangerades en rad utställningar och konserter för att bjuda in människor till området. Syftet var att visa att här kan man bo - vid vattnet, nära grönområden och staden